Science News

Fruits, Vegetables And Teas May Protect Smokers From Lung Cancer, Researchers Report

ScienceDaily (May 31, 2008) — Tobacco smokers who eat three servings of fruits and vegetables per day and drink green or black tea may be protecting themselves from lung cancer, according to a first-of-its-kind study by UCLA cancer researchers.

UCLA researchers found that smokers who ingested high levels of natural chemicals called flavonoids in their diet had a lower risk of developing lung cancer, an important finding since more than 90 percent of lung cancers are caused by tobacco smoking.

The study was published recently in the journal Cancer.

"What we found was extremely interesting, that several types of flavonoids are associated with a reduced risk of lung cancer among smokers," said Dr. Zuo-Feng Zhang, a researcher at UCLA's Jonsson Cancer Center and a professor of public health and epidemiology. "The findings were especially interesting because tobacco smoking is the major risk factor for lung cancer."

Flavonoids are water-soluble plant pigments that have antioxidant and anti-inflammatory properties, both of which can counteract damage to tissues. For the UCLA study, researchers looked at 558 people with lung cancer and 837 people who did not have lung cancer and analyzed their dietary history.

Researchers found that study participants who ate foods containing certain flavonoids seemed to be protected from developing lung cancer. Zhang said the flavonoids that appeared to be the most protective included catechin, found in strawberries and green and black teas, kaempferol, found in Brussels sprouts and apples, and quercetin, found in beans, onions and apples.

So should smokers run out and stock up on the teas, apples, beans and strawberries? Quitting smoking is the best course of action, Zhang said, but eating more fruits and vegetables and drinking more black and green teas won't hurt.

"Since this study is the first of its type, I would usually be hesitant to make any recommendations to people about their diet," Zhang said. "We really need to have several larger studies with similar results to confirm our finding. However, it's not a bad idea for everyone to eat more fruits and vegetables and drink more tea."

Zhang said flavonoids protect against lung cancer by blocking the formation of blood vessels that tumors develop so they can grow and spread, a process called angiogenesis. They also stop cancer cells from growing, allowing for naturally programmed cell death, or apoptosis, to occur.

The antioxidant properties found in the flavonoids also may work to counteract the DNA damaging effects of tobacco smoking, Zhang said, explaining why they affected the development of lung cancer in smokers but not in non-smokers.

"The naturally occurring chemicals may be working to reduce the damage caused by smoking," Zhang said.

The next step, Zhang said, are laboratory-based studies of flavonoids on cell lines and animal models to determine how they are protecting smokers from developing lung cancer. And in addition to larger studies to confirm these findings, other studies need to be done to see if the protective effects of flavonoids extend to other smoking-related cancers, such as bladder, head and neck and kidney cancers.

Zhang and his team also plan to study which types of fruits and vegetables have the highest levels of the flavonoids found to be helpful in this study and what the optimal number of servings per day might be to provide the greatest protection.


Adapted from materials provided by University of California - Los Angeles, via EurekAlert!, a service of AAAS.
APA

MLA

Search ScienceDaily

Number of stories in archives: 44,032

Find with keyword(s):
 
Enter a keyword or phrase to search ScienceDaily's archives for related news topics,
the latest news stories, reference articles, science videos, images, and books.
 

Science Video News


Surviving Lung Cancer

In a new procedure, called thorascopic lobectomy, surgeons make three small incisions in the chest and use specially designed instruments to reach. ...  > full story

Breaking News

... from NewsDaily.com

In Other News ...

Copyright Reuters 2008. See Restrictions.

Free Subscriptions

... from ScienceDaily

Get the latest science news with our free email newsletters, updated daily and weekly. Or view hourly updated newsfeeds in your RSS reader:

Feedback

... we want to hear from you!

Tell us what you think of the new ScienceDaily -- we welcome both positive and negative comments. Have any problems using the site? Questions?
Post this page to your favorite social bookmarking site:
close
Include this item in your blog or web site:
close
Cite this article in your essay, paper, or report:
close
Email this page's link to a friend or colleague:
close